Deep Beat Avantgarde – „Zítra už bylo“
TESSELA (uk)
“Nikdy jsem nebyl na složitosti“, říká o své producentské práci Ed Russel aka Tessela. „Když nad něčím strávíte moc času, ztratí to šťávu. Radši zkouším zakonzervovat trochu té energie, která v hudebním studiu vzniká během procesu.“
Tesselova produkce je zdánlivě jednoduchá, ale její určitá složitost, zlámanost a zaměřenost na dropy , volné aranže v kombinaci s minimal vibes dosahuje maximálního efektu na posluchače.
„Tesselova fascinace hardcore, který předcházel jungle music“
Tessela poprvé přičichnul k hardcore elektronice díky svému staršímu bratrovi, techno producentovi, který vystupuje pod pseudonymy Truss nebo MPIA3 (a se kterým dnes občas vystupuje pod jménem TR\\ER). V jedenácti letech si pořídil gramofony, na kterých nahrával kousky z bratrovy vinylové kolekce a rozdával je ve škole, později se ale gramofonů zbavil - čehož dodnes trochu lituje.
Elektronická hudba ho ale nadále fascinovala a chtěl se o ní bavit s lidmi kolem sebe. Nebyl ovšem obklopen těmi správnými nadšenci a cítil se tak trochu jako outsider. Ed proto často jezdil do Londýna za přáteli a začal navštěvovat brixtonské drum´and´bassové párty.
V roce 2007 se přestěhoval do Leedsu, kde vystudoval hudební technologii. V té době v Leedsu vzkvétala dubstepová scéna a Ed chodil do lokálně proslulého West Indian Centre, vybaveného silným zvukem a na akce pořádané místními Hessle Audio crew, kde si dál formoval svůj hudební vkus a začal se pohybovat směrem od junglu a drum´and´bassu.
“Když jsem ještě poslouchal jungle a drum´and´bass, neměl jsem potuchy o pořádném hardcore, až v posledních letech jsem začal zkoumat historii britské elektronické hudby a přicházet na klíčové elementy, které ji vytvářely.”
Fascinace hardcore music, která předcházela junglu, je v jeho produkci evidentní.
V roce 2010 Tessela zremixoval bratrovu pecku "Osbasten", ve které využil dubstepové postupy, nicméně již na tomto počinu můžeme najít postupy jeho tvorby z pozdější doby.
Na počátečních releasech, pohybujících se kolem 130bpm, líznutých swingem s prvky raveu a výrazné perkuse je vtisknutá inspirace Hessle Audio a ostatními producenty té doby, ale Tessela si postupně začal nacházet svůj styl a vytvářet tak vlastní producentskou značku.
Své schopnosti dále brousil v roce 2012 na releasech na labelech Punch Drunk, 2ns Frop a Audio Culture a roce 2013 založil vlastní label Poly Kicks, na kterém vydal úvodní singl „Hackney Parrot“, který si díky svému oldschool zvuku devadesátých let a nápaditosti získal obrovskou oblibu mj. u skotského hudebního mága Jackmastera a Pearson Sound, a brázdí světové dancefloory dodnes.
Tessela, ač se na hudební scéně v té době ještě sám nepohyboval, cítí silnou vazbu ke spiritu raveů devadesátých let. Nesnaží se však vytvářet dojem, že jeho počiny vznikly v té době, ale má dar spojovat oldschoolově znějící prvky s novějšími hudebními postupy. Jeho hudba je díky tomu blízká starým bardům, kteří na rave devadesátek v sentimentu vzpomínají, i novým generacím, které mají zálibu v trošku tvrdší elektronice.
Neváhejte dorazit prověřit, jak mládí a hudba budoucnosti reflektuje staré ravové ideály! Tato sobota 30.1.2016 v Crossu od 22:00 za 100 CZK
Více Info: https://www.facebook.com/events/460779600781090/
Volně přeloženo z
Breaking Through: Tessela (Resident Advisor, Angus Finlayson, 4 Apr 2013)
http://www.residentadvisor.net/feature.aspx?1791
http://pitchfork.com/features/rising/9289-tessela/