VOLNEJ PRŮBĚH CROSSEM 15 JE KONEČNĚ TADY!!!!!
Díky Jimu Bakerovi aka SOURCE DIRECTOVI měl drumandbass v 90. letech pověst vzrušujícího a futuristického hudebního stylu. Možná ho neznáte, buďte si ale jisti, že váš oblíbený producent ho zbožně uctívá jako svůj vzor. A je jedno, jestli dělá drumandbass nebo jiné styly.
Je nefér spojovat Source Direct pouze s Jimem, do konce milénia s ním tvořil i Phil Aslett. Dvojice patří do éry Photeka (aka Special Forces), Goldieho, Hidden Agendy nebo Dillinji. Všichni tihle v 90. letech změnili pohled na drumanbass a vlastně vůbec na elektronickou hudbu.
Kombinovali breakbeat s temnými, dystopickými náladami, devastujícími basovými linkami a ve své době byli před všemi o míle napřed. Jejich tvorbu už navíc léta prověřila, a tak ji lze bez obav označit za nadčasovou.
Bakera s Aslettem si brzo všimli přední djs UK devadesátek: Doc Scott, Storm s Kemistry, Loxy nebo LTJ Bukem. Absolutně zásadní pro ně však bylo setkání s Goldiem. Když slyšel jejich temný sci-fi zvuk, obratem je upsal pro Metalheadz, jejich nahrávky pak dotvářely atmosféru večírků Blue Note, které formovaly britskou undergroundovou scénu. A staly se také formujícím elementem „zlaťákova“ labelu.
A Made Up Sound, Stonekiller na Metalheadz, řada singlů na vlastním Source Direct Recordings, ale také Secret Liasons pro Bukemovo Good Looking. Nahrávky Source Direct v 90. letech ozvučily undergroundovou scénu. A nejen ve Velké Británii: díky Metalheadz tours objeli několikrát planetu, jejich nekompromisní zvuk však přijal i mainstream, což by dnes již byla věc nemyslitelná.
Jejich singly vycházely u Science, tanečního sublabelu obřího vydavatelství Virgin. Source Direct dostávali prostor i na televizní stanici MTV (ano, dříve to opravdu bylo možné). Vrchol přišel v roce 1999 s kontraktem na desku pro Virgin. Dostala název Exorcise The Demons a dodnes patří mezi žánrové klasiky.
Phil Aslett poté skončil a za Jimem do studia začala chodit dvě mladá ucha, která chtěla dělat hudbu, ale netušila jak, a neměla ani floka na vybavení studia. Později si ti mladíci - Al a Damon - říkali Instra:mental. S Bakerem v roce 2001 vydali dva singly, které měly takový úspěch, že si za peníze z nich Al s Damonem nakonec vybavení studia pořídili.
Source Direct poté na 15 let zmizel. Vrátil se až v roce 2015. Mezitím se odehrálo strašně věcí, jeho studenti Al a Damon udělali díru do světa se stylem Autonomic a podařily se jim velké umělecké kariéry: Al jako Boddika, Damon jako Jon Convex nebo Kid Drama.
První z nich připravil Source Directovi důstojný návrat. Boddika, považovaný za hvězdu taneční scény, vydal Source Directovi reedice tří skladeb, které nechal zremixovat zavedenými jmény současné techno scény: Blawanem, Inlandem a Functionem a Demdike Starem. Source Direct na sebe tak důrazně upozornil i mimo drumandbassovou škatulku. Výsledkem je jeho společně vystoupení se Special Requestem na posledním vydání festivalu Dekmantel, který jinak drumandbass přehlíží.
Baker se navíc po letech vrátil do studia, na příští rok plánuje nové releasy. A právě ty nám na patnáctém vydání Volnýho Průběhu Crossem představí. Jak sám napsal, několik skladeb bude mít v Praze premiéru. I když je to neuvěřitelné, premiéru u nás bude mít i Source Direct, 5. ledna tak na Volnej Průběh Crossem 15 splatíme další dluh.