ELITE FORCE :: interview 6.3.2010 NA DOBREJK VEČER
ELITE FORCE :: interview
Simon „Elite Force“ je jeden z těch djů a producentů, kteří mají úplně jasno co a proč dělají. S nějakým škatulkováním si na něj nepřijdete. A pokud ho do nějaké škatulky zkoušíte zařadit, jasně vám řekne, co si o těchto „style wars“ myslí. Takže do Crossu bychom měli jít v sobotu hlavně s otevřenou hlavou :)
Ti neposkvrnění, které projekt Elite Force minul, mají možnost doplnit si vzdělání skrze Bradův profil, který vznikl k minulé návštěvě EF v Roxy.
Žiješ a máš studio v přírodě na farmě, ovlivňuje to nějak tvou produkci?
Je to pro mě vlastně ideální prostředí – když chci, tak mír a klid, jindy pořádně hlasitý zvuk, a rozptyluje mě jedině, když utečou ovce a musím je jít pochytat. :)
Jsi jeden z nejpilnějších producentů, tvůj label U&A vydává release každý měsíc, uživíš se tím?
Je to kombinace produkování muziky, hraní jako DJ, licencování hudby do her, filmů a pro TV. V posledních letech je pořád důležitější DJing, protože lidi se rozhodli, že nebudou za muziku platit a radši si ji berou zadarmo!
Tvoje album Re:Vamped, které vyjde v březnu, bude mít okolo 30ti skladeb, hlavně reeditu cizích tracků, co tě k tomu vedlo?
No, je na něm spíš 15 skladeb, ale jsou to hlavně re-edity ve kterých je víc než jeden track (někdy jich je třeba 6 nebo 7). Původně jsem všechny tyhle tracky udělal pro svoje DJské sety, protože mě vadil nedostatek kvalitní beatové muziky, a čím víc jsem se do toho dostával, tím víc se z toho stával skutečný producentský projekt. Původně jsem vůbec neuvažoval, že bych něco z toho vydal, ale poptávka v posledním roce pořád rostla a nakonec se ukázalo, že by z toho mohlo být ideální album, zvlášť když jsem ho stejně v setech hodně propagoval.
Podle čeho jsi vybíral skladby k předělání na album?
No prostě jsem použil cokoliv se mi zachtělo. Stejně většinou míchám v harmoniích a už dlouho zkouším naživo míchat spodky z některých tracků s vršky z jiných tracků a někdy tam dávám smyčku beatů ze třetí skladby, takže už jsem pár nápadů měl. Ale nejdůležitější faktor byl, že jsem nikdy ani neplánoval, že bych některou z těch skladeb vydal, protože jsem vůbec nemyslel na to, jestli na něco dostaneme nebo nedostaneme licenci (což mi pak nadělalo dost starostí, když se ty licence musely sehnat!).
V poslední době jsou tvé věci hodně 4/4, na novém albu ale předěláváš třeba dubstep do breakbeatu, jak je to s těma stylama u tebe teď?
Tak já bych neřekl, že moje věci v posledních letech jsou hlavně 4/4 – vždycky jsem míchal různé styly a myslím, že jde spíš o nepochopení, se kterým už dlouho žije hodně breakbeatových puristů, protože se jim většinou nelíbí, když je někdo originální a hraje si s různými styly. Poslední dobou mám hodně nápadů na electro / techno / house jako Zodiac Cartel a jako Elite Force jsem se trochu víc posunul k beatům, ale moje sety jsou hodně pestré jako vždy. Muzika je prostě muzika, ne.
Budeš pokračovat hlavně jako Elite Force nebo se tvůj stale populárnější projekt Zodiac Cartel přesune na první místo?
Takhle o tom ani nepřemýšlím. Zodiac Cartel mě hodně kreativně povzbudil a hraní naživo jako Zod mě hodně baví, protože na tyhle akce většinou chodí o dost mladší, úplně jiní lidi, což je pro mě důvod se něco nového učit. Co se týče Elite Force, tak to vypadá, že tohle album by mi mohlo hodně pomoct a i když vychází až 8. března, doufám, že to bude úspěch… Chtěl bych pokračovat v obou projektech a uvidím, jak to půjde. Ale zvlášť jako Elite Force bych chtěl letos zkusit pár nových věcí, možná to zkusit s víc živou nebo audiovizuální show, a také bych chtěl začít dělat pár vybraných akcí s mnohem delšími sety (5–6 hodin).
Tracky, které produkuješ, bereš výhradně jako djský materiál nebo i k domácímu poslechu?
No, doma bych je nikdy neposlouchal, to bych si připadal jako v práci!
Používáš radši hardware nebo software?
Nejdůležitější je, co s tím děláš, jenom to se počítá. Mám docela dost hardwaru, ale už ho moc nepoužívám… Třeba MIDI box se mi rozbil asi před 3 měsíci a dodnes jsem se nepostaral o opravu, ani jsem ho nepotřeboval, takže se asi pořád víc spoléhám na software. Hrozně se mi líbí flexibilita, kterou software nabízí, a už jsem si tak zvyknul na práci skoro výhradně v audiu, že mi používání MIDI připadá jako zbytečné zdržování, když můžu mít stejný výsledek jinak. A jak všichni víme, je fajn udělat víc práce za kratší dobu.
Máš pocit, že převládají výhody nad nevýhodama v nástupu mp3 a poklesu zajmu o vinyl?
No, já už z vinylů ani nehraju a stejně je tady mám všude kolem, připomíná mi to, odkud jsem vzešel. Ale nejsem člověk, který by nějak nostalgicky vzpomínal a babral se v minulosti… Mp3 jsou tady a musíme s nima žít. Ale myslím, že lidi si příliš často pletou zvuk mp3 se zvukem „digitálních“ souborů – sám hraju z WAVů, co nejvíc to jde, a prostě nikdy nezahraju nic, co není dobře zprodukované a zmasterované, ať je obsah dobrý jak chce. Hlavně bych si přál, aby si „digitální“ labely víc zakládaly na svojí muzice, tak jako by to bylo za dob vinylu. Na U&A máme pořád všechno profesionálně masterované – copak někdo nechce, aby to znělo co nejlíp? Koneckonců lidi mají pořád stejné uši, jako měli před 10 nebo15 lety.
Jaká je podle tebe cesta ven ze stále se poslední dobou opakující škatulky breakbeatu?
Je to fakt škoda, ale hrstka hodně vlivných a HLASITÝCH „vyvolených“ z okruhu lidí kolem breakbeatu se ze všech sil snaží umlčet každého, kdo nezapadá do jejich osobní vize nebo představy o tom, jak by měl breakbeat vypadat. Naopak většina producentů, se kterými mluvím, jsou nadšení jinými styly a vlivy a hodně z nich se už od breaků posunulo úplně jinam, protože už je prostě nebaví si nechat nadávat za to, že v setech zahrají „špatné tracky“. Já se nakonec ani nepovažuju za breakbeatového producenta, spíš za producenta, který taky někdy dělá breakbeat. Celá scéna by podle mě byla mnohem pozitivnější, kdyby lidi byli jenom o trochu otevřenější různým vlivům a stylům, protože v klubech a v normálním životě je lidem úplně jedno, jak se to jmenuje, když to dobře zní.
Sleduješ i breakbeatové producenty, kteří dělají jiné věci, než ty sám hraješ?
Upřímně? Ani ne – i když se mi právě hodně libí třeba Peo de Pitte. Jsou taky lidi, které poslouchám z různých důvodů (hlavně kvůli produkování), jako třeba Bassbin Twins, Baobinga, Noisia, NAPT, Vandal, Vent atd. Ale jejich věci skoro vůbec nehraju, teda aspoň pokud nejsou důkladně předělané. ;)
Irituje tě něco celkově okolo klubové scény? V hodně případech dnes úplně zmizelo umění hrát jako předskakující DJ.
Dovedeš si představit, jakou hudbu bys dělal bez elektriky? :) Vrátil bych se ke svým kořenům a hrál na piano a asi bych se taky naučil na bicí.
Jak se jmenuje tvůj pes? :) Mám dva… jeden se jmenuje Gala a druhý Spears. :)
q: saku
thanks to Radek za rychlý překlad!
photo by Tapio