JEDEN SVĚT V CROSSU poslední den
JEDEN SVĚT V CROSSU: (poslední den)
- 17.30 Írán – nevyslyšené hlasy 67 min., 2009
Režie: Davoud Geramifard Jak se žije v současném Íránu, kde fundamentální šíitský islám, vyžadovaný vládou, představuje pro řadu lidí základní překážku v nabytí vytoužené svobody? Režisér Davoud Geramifard točil tajně v prvním volebním ob…dobí konzervativního prezidenta Mahmúda Ahmadínežáda v roce 2008 výpovědi několika Íránců, kteří reprezentují „nevyslyšené hlasy". Názory učitele, nomáda nebo básníka se totiž neshodují s vládní islámskou propagandou, jak se postupně ustavovala od svržení šáha Muhammada Rezá Pahlavího při islámské revoluci v roce 1979. Možnost žít bez víry, odlišně interpretovat korán, zachovat si tradiční nomádskou identitu, tančit veřejně s přáteli nebo naplňovat svou představu o smyslu života bez osobní svobody, je pro ně takřka nesplnitelným snem. Kromě kritiky systému si však každý z nich uchovává naději na společenskou změnu a upozorňuje na to, jak stereotypně může být život v Íránu vnímán zvenčí. Všichni pak volají po otevřené společnosti, kde by vedle sebe svobodně a bez obav z pronásledování žili rozličné menšiny, sekularisté i levicoví intelektuálové. Aparát moci však potřebuje jen jednu dominantní ideologii. Jak znovu veřejně rozeznít rozmanitost názorů?
http://www.ceskatelevize.cz/…ysene-hlasy/
- 19.30 Automat – 90min, Martin Mareček + debata
Auto*Mat je stylově různorodý film, kombinující žánr dokumentu, animace, hudebního klipu a home videa. Časosběrný princip vyprávění je rozšířen provokujícími situacemi a osobním vyprávěním.
Ovládáme město nebo město ovládá nás? Stáváme se a…utomaty? Je pražský primátor spíše cyklista nebo populista? Jedeme v tom všichni? Inspirující, emotivní a vtipný dokumentární příběh režiséra Martina Marečka hledá hravým způsobem odpovědi na otázky související s životem ve městě, civilizací v pohybu a dobrodružnou cestou ke změně. Osobní příběh režiséra a jeho pokusu proměnit město kolem sebe.
Martin Mareček: „Bydleli jsme v centru Prahy. V bytě jsme kvůli hustému provozu téměř nevětrali. Na protější křižovatce se pravidelně objevovali barevné fleky a rozbité sklo z nabouraných vozidel. Parkující auta ukousla chodník tak, že vedle sebe neprošli dva lidé. Přemýšlel jsem, že bych o tom natočil film – stačilo by jen vystrčit kameru z okna. Pak mi ale došlo, že natočit jen film nestačí. Vznikla by pouze další polemická esej, která by oznamovala všeobecně známé a oslovovala oslovené. Netrvalo dlouho a s přáteli jsme vymysleli projekt pro město, které máme rádi. Zrodil se Auto*Mat, provokativní nástroj i obrodná iniciativa za zdravou Prahu. Postupně jsem se proměnil z filmového režiséra v uměleckého diverzanta i magistrátního lobbyistu. Sondování možné změny. V průběhu šesti let proběhla řada akcí, vyjednávání s politiky, cyklojízd, odborných seminářů i první pražský pokus o Den bez aut. Úspěchy, srážky, vize, zklamání, utopie, střízlivění, šance… Všude byla přítomna dokumentární kamera. Auto*Mat je film v rukou i pokus o město pro život.“
Kromě autora filmu se v příběhu objevují další postavy: pražský primátor, urbanista, premiér, policisté (tajní i veřejní), aktivisté, tuningáři, cyklisti, kočárkáři, chodci a další. Jednou z postav je dokonce i režisérovo auto, upravené na pojízdnou dialogickou nástěnku, která glosuje konkrétní důsledky individuální mobility (podobně jako krabička cigaret varuje před důsledky kouření). S touto provokující speciální výzdobou navštíví štáb i největší tuning sraz milovníků automobilů. Samotné upravené auto, kterému jako majáček vévodí obrovitý výkal, provokuje natolik, že je při parkování v pražských ulicích neustále napadáno a ničeno. Jednou z hlavních postav je pražský primátor Pavel Bém, který se postupně mění z vstřícného partnera a charismatického mediálního mága v politického oponenta. Vedle osobní linie vypráví film příběh zrození a vývoje iniciativy Auto*Mat. „Blokujete dopravu, půjdete s námi,“ ukončují v roce 2003 policisté na Masarykově nábřeží nekompromisně jednu z prvních větších cyklojízd a zatýkají cyklisty. Každý rok se pak cyklojízd zúčastňuje více a více lidí, a když v roce 2008 dosáhne jejich počet pěti tisíc, jízdu na kole po městě už nikdo neodsuzuje jako trestný čin. Dokument zachycuje i okamžik, kdy jednoho ze zakladatelů Auto*Matu Jana Bouchala v lednu 2006 smrtelně zranil automobil, když jel z práce na kole domů. Od demonstrací a poetických happeningů se Auto*Mat postupně mění v organizaci, která spolupracuje s odborníky a nabízí konkrétní řešení, která jsou běžná v kultivovaných metropolí celého světa.
Auto*Mat, 90 minut
vyrobil Bionaut Films
s podporou Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie
koprodukce Česká televize
ve spolupráci s i/o post, SoundSquare a Jámor Studio
námět, scénář, režie Martin Mareček
producent Vratislav Šlajer
kamera Vít Klusák, Jiří Málek, Martin Mareček
střih Jana Vlčková, Martin Mareček
hudba Martin Mareček, Tereza Marečková, Ondřej Anděra
zvuk Michal Gábor, Ondřej Ježek