15.7.2011 nás čeká DRUMSTATION s HYBRIS (USA) a tady rozhovor s ním
Line-up:
Main drumandbass stage:
21:00 - Beast 67
22:30 - Peejay + MC Procter
00:00 - Philip TBC
02:00 - Hybris
04:00 - Stantha
Techno stage:
Pavel Krejdl
Elektrabel live
Myclick
Reznyk
Hybris je sice vcelku nové jméno, ale ty sám nejsi na drumandbassové scéně žádný nováček. Poodhal, prosím, něco víc ze své hudební historie.
Pocházím z okolí Washingtonu DC, konkrétně z města Arlinghton a dřív jsem produkoval pod několika přezdívkami. V 16ti jsem si říkal Evancipation, hrál jsem na kytaru a různě blbnul se syntezátory. Pak jsem přešel k tvorbě tvrdšího neuro soundu jako součást Robot Death Squad. Bavilo nás to, vytvořili jsme spoustu tracků a podařilo se nám je vydat na labelech Barcode nebo Moving Shadow, ale po nějakém čase se naše hudební cesty rozdělily. Já se pak přestěhoval do České republiky a nakonec si i změnil své producentské jméno na Hybris.
Dalo by se říct, že s přestěhováním do Prahy ses dal na deepovější zvuk. Souvisí to spolu nějak?
Nejsem si jistý, nakolik Praha tohle ovlivnila, ale rozhodně to přišlo ve chvíli, když už jsem žil v Čechách. Dlouho jsem se věnoval produkci tvrdšího drumandbassu a když jsem se ohlédl zpět a zaposlouchal se do starých věcí od Photeka a Teebeeho, což jsou vlastně producenti, co mě k drumandbassu tenkrát přivedly, napadlo mě – „Proč nezkusit něco v podobném duchu s nádechem futuristického soundu?“ Po chvilce experimentování s tímhle deep zvukem si mě pár labelů začalo víc všímat. Řekl bych, že tohle byl ten moment, kdy se zrodil sound, který si teď lidé spojí se jménem Hybris. K tomu všemu došlo proto, že jsem už byl mírně otrávený ze stereotypních producentských pokusů, kdy člověk vytváří to samé pořád dokola. Chtěl jsem zkusit něco nového, experimentovat s perkusivními a čistě znějícími beaty. Pořád mám ale tvrdý drumandbass rád, vyšel mi track na Counterstrikově labelu Algorythm pod jménem Syd Vischi a ještě jedna kolaborace s Counterstrike čeká na vydání. Momentálně chci ale svoji energii soustředit na deep sound.
Největší událostí posledních týdnů je pro tebe release na legendárním labelu Metalheadz. Jak vznikla spolupráce s Goldiem? Byla zlomová jeho březnová návštěva v Praze nebo jste byli v kontaktu již dříve?
Pavel byl s Metalheadz v kontaktu už pár měsíců předtím, než Goldie přijel hrát do Prahy. Několik dní před svou návštěvou upsal můj track Please Exist a ve vzduchu visel nápad na celé EP. Když pak Goldie dorazil, tak jsme se o EP pobavili víc a my začali být z toho nápadu nadšeni. Goldie nás dost motivoval a navrhl několik kreativních způsobů realizace. Poté jsme byli totálně natěšení na to, až konečně usedneme do studia. Nakonec jsme tam strávili skoro dva měsíce, ve kterých jsme chrlili kolaborace, co měly na EP přijít.
The Prague Connection je společné dílo tebe a Rida. Jak jste na sebe narazili a jaká byla atmosféra ve studiu, když jste pracovali na EP?
S Pavlem jsme se potkali hned ten první týden, kdy jsem se v roce 2007 do České republiky přestěhoval. Oba jsme dobří přátelé s Merciem (Telemetrik) a ten mi poradil, abych se Pavlovi ozval. Tak jsem taky udělal, začali jsme se vídat a od té doby jsme v kontaktu. Pokoušeli jsme se o pár kolaborací, ale nikdy jsme nedotáhli do konce nic, s čím bychom byli oba dva spokojení. Pak nám řekl Goldie, ať pohnem zadkem, zavřeme se ve studiu a vytvoříme pro něj dva tracky. Přesně tak jsme udělali. Byl to pro nás konečně dostatečně silný motor, abychom se dokopali k tomu něco dokončit.
Ve studiu je skvělá atmosféra. Je to docela legrační, protože Pavel pracuje velmi organizovaně, s rozvahou a jeho postupy mají logický vývoj. Na druhou stranu já klidně popíjím pivo a můj způsob práce je velmi neuspořádaný a chaotický. Navíc často pracuji na úplně odlišných věcech než Pavel. Ale to si myslím, že je naopak výhoda, protože on zase dělá na věcech, které nemám v oblibě já. Takže nakonec dosáhneme výsledku, ke kterému bychom se těžko dopracovali, kdybychom makali každý sám za sebe.
Jaká myšlenka se skrývá za tímto EP a mohl bys představit tracky, které na něm najdeme?
Hlavní myšlenkou je spojení mezi mnou a Pavlem a mezi námi a Metalheadz. Praha je pro nás místo, kde tyto vazby vznikly, takový zrod něčeho nového, ve smyslu naší společné produkce. Chtěli jsme udělat EP, na kterém se vystřídá několik různých odvětví drumandbassu. Jsou tu jak melodické kousky, tak temnější, chladnější, ale zrovna tak i tvrdší.
První track s názvem Focus byla vůbec první věc, co Pavel poslal Metalheadz a která je zaujala. Je to track stvořený na parket, dobře se mixuje a není to žádný bezmyšlenkovitý techy stepper. Hraji ho v každém setu a často dojde i na rewind.
Druhý track, First Contact, byla naše první kolaborace, co přišla na EP. Trvalo týdny, než jsme dotáhli tento nápad do podoby, do které jsme si představovali. Zkoušeli jsme spoustu různých věcí a postupů a už jsme z toho začínali být slušně otrávení. Pak jsme se rozhodli, že tomu zkusíme dát synkopický beat a přidali jsme středy a spodky. Když jsme udělali tohle, tak to najednou všechno sedělo. Tahle věc má úžasné intro a drop, co nás oba přiměl skákat po studiu, když se nám to celé podařilo poskládat dohromady.
Třetí track, Please Exist, je další skladba, kterou jsem udělal tak nějak jako experiment. Chtěl jsem vytvořit něco melodického, s nesrozumitelným ženským vokálem a silnou basovou linkou. Stejně tak jako u předchozího tracku, tak i u tohodle jsem si vytrpěl své. Ale v určitém bodě to do sebe všechno zapadlo a tohle je výsledek. Opravdu něco kompletně jiného než normálně dělám, hodně letní skladba, taková zpívánka, ale ne v tom laciným slova smyslu… aspoň teda doufám!
A poslední track, Memento, je tak trochu nostalgicky znějící skladba, která byla hotová docela rychle. Tvrdé beaty, silná basa, ale tentokrát s melodickým nádechem oldskoolu.
Máš kromě tohoto významného zářezu na Metalheadz ještě nějaké releasy, co ti v nejbližší době vyjdou?
Brzy mi vyjde single na Revolution Recordings, kde se objeví track, respektive kolaborace s Nocturnal, s názvem Pyramids a na flipu je pak bass-heavy roller Liar. K dalším patří experimentálnější single, co bude venku již velmi brzy na labelu Blackout Audio. Najdete tam track Bossa Noveau a na flipu kolaborace s Presence Known s názvem Power.
A co chystáš na léto? Plánuješ odpočinek nebo budeš tvrdě makat ve studiu?
No, doufejme, že od každého trochu. Pořídil jsem si nový počítač a zprovoznil ho, takže zase potřebuji najet zpět na pravidelný režim produkce tracků. No, ale zároveň je léto, takže určitě chci vyrazit někam na dovolenou, ale zatím jsem se ještě nerozhodl kam. Kromě toho budu učit a mám i několik hraní po Evropě.
Co tě v nedávné době nejvíc potěšilo?
EP na Metalheadz, výborná vinotéka, kterou otevřeli blízko mého domu, pojídání celých kýt španělské šunky jamón a tanková plzeň!
Díky za příjemné povídání!
15.7.2011 se můžete těšit...
main stage: Hybris (Critical music), Philip TBC, Beast 67, Peejay + MC Procter, Stantha
techno.cz stage: Pavel Krejdl, Elektrabel live, Myclick, Reznyk
Hybris: "I really need to get back into the groove of making tunes regularly“
Questions: Kachni - kachni(at)drumandbass.cz
Hybris is a new name in the scene but you are not any newcomer. Could you reveal a bit more from your music history?
Well originally I’m from around Washington DC (Arlington) and I used to produce under a couple names back there. I started when I was about 16 as Evancipation, playing guitar and messing around with synths, then worked for a while with Robot Death Squad, doing much harder, neuro sort of stuff. We had fun, made a lot of tunes, and had some releases on a few labels such as Barcode and Moving Shadow. After a while we went our separate ways, and I moved out here and eventually changed my name to Hybris.
Is there any connection between moving to Prague and starting production of deeper sound?
I’m not sure how much Prague influenced that, but it definitely happened since I’ve been here. I had been doing much harder stuff for a long time, and after going back and listening to the old Photek and Teebee sort of stuff that really got me into drum and bass, I decided “Why not try to make stuff in that vein, with a more future sound?” After experimenting a bit with some deeper sounds, some labels started to take notice, and I guess that’s when the Hybris sound which people know me for was born. I think it was really just me getting a bit sick of trying to make the same type of midrange over and over again, and wanting to experiment with more percussive, clean sounding beats. I still love harder dnb, and have a tune out on Counterstrike’s Algorythm imprint under the name Syd Vischi, and a forthcoming collab with him, but these days I’ve been primarily focused on pushing the deeper sounds.
The biggest event of the last few weeks is definitely your release on a legendary Metalheadz label. How this whole cooperation with Golide has started? Was the turning point his Prague’s visit in March or had you been in contact before?
Well Pavel had been in contact with Headz for a couple months before Goldie came over. Then a few days before he came, they signed my tune Please Exist, and we started discussing the idea of the Prague Connection EP. When he arrived, Goldie, Pavel, and I had a great chat, and he really got us excited about the idea. He had some very motivating words for us, and he suggested some creative ways to go about the EP. After that, we were totally amped to get in the studio, and we spent the next month or two cranking out the collaborations that feature.
The Prague Connection EP was made by you and Rido. How did you guys meet and what was the atmosphere in the studio while working together on the EP?
Pavel and I met within the first week of me moving here back in 2007. We were both good friends with Marcio (Telemetrik), and when I moved here he suggested I give Pavel a call. So I did, we started hanging out, and kept in contact over the next few years. We tried a few collabs, but never finished anything we were both in love with. Then when Goldie told us to get our asses in the studio and make him two tunes, we did exactly that, and were very motivated to get something finished.
In the studio, the atmosphere great, and is a little bit funny, because Pavel is a very organized, sober, methodical producer. I on the other hand, like drinking beer in the studio, and am very chaotic in the way I work. I also tend to work on completely different things than Pavel does. But I think that’s good, because he works on the stuff I don’t like to do, and I work on the stuff he doesn’t like to do, so in the end, we accomplish things we wouldn’t normally if we were working alone.
Could you describe the whole idea behind the EP and briefly introduce each track?
Well the idea behind the name The Prague Connection, was that it refers the connection between Pavel and me, and between Metalheadz and us. Prague for us is the place where these connections were made, and kind of the birth of something new as far as our production together is concerned. We wanted to make an EP that covered a few different areas of dnb, so there are some melodic things on there, some darker, colder things, and a little bit of hardness as well.
The first tune, Focus, was the first tune Pavel sent to Metalheadz that really got their attention. It’s a huge tune on a dancefloor, great to mix, and is really a no-nonsense techy sort of stepper. I drop it every
set, and rewind it pretty often.
The second, called First Contact, was our first collaboration for the EP. It started slowly, and we spent weeks on getting the idea right for the hook. We tried so many things, and were getting pretty tired of it, until we decided to try a more syncopated beat, and to fit the mid and bass sounds around it. And when we did, it just clicked. It features a really epic intro, and a drop that had us both dancing around the studio when we finally sorted it out.
The third tune, Please Exist, was a tune I did as another kind of experiment. I wanted to do something melodic, with unintelligible female vocals, and a big bassline. Again, I struggled for ages on this one, but at some point, the hook just clicked, and this is what came out. Really different from what I usually do, but it’s a very summery, sing-along sort of tune, but not in a cheesy way. Or I hope not at least!
And the last tune, Memento, is a bit more of a nostalgic sounding tune, which came together fairly quickly in the studio. It’s got some solid beats and heavy bass, but a bit of an old school melodic flow to it.
Apart from Metalheadz release, are there any other forthcoming releases you can tell us about?
I’ve got a single forthcoming on Revolution, which should be out soon, with two more rolling tunes. One is called Pyramids, which is a collab with Nocturnal, and the flip is a bass-heavy roller called Lair from me. I’ve also got a more experimental sounding single coming out on Blackout Audio very soon, with a tune called Bossa Noveau, and the flip is a collab with Presence Known, called Absolute Power.
What are your plans for summer? Are you going to relax or working hard in studio?
Well hopefully a bit of both! I’ve just got my new computer up and running, so I really need to get back into the groove of making tunes regularly. At the same time, it’s the summer, so I definitely want to take some vacations somewhere, but that has yet to be decided. And other than that, I’ll just be teaching, and playing a few gigs around Europe!
What has made you happy recently?
The EP, a great vinoteka that opened near my house, eating entire legs of jamon, and tankova plzen!
Thank you for the interview!