BACKDRAFT profil 3.11.
BACKDRAFT profil
Backdraft už před rokem a půl představoval Kmin, ale protože opakování je matka moudrosti přinášíme profil téhle Manchesterské dvojky v nové aktualizované verzi. Více info o headlinerovi sobotního Dobrejk Večeru tedy po prokliknutí nadpisu…
Tak jako každá hudební scéna, má i ta breakbeatová dva břehy, mezi kterými producenti sjíždějí její dravý proud různými styly. Jedni se vesele vezou na vlně funku, elektra či oldskoolu, druzí se naopak noří do rozbouřených peřejí našláplých beatů a hustých basů. Do té druhé skupiny určitě patří partnerské duo Karrie Price a Paul Chadwick usedající do bytelného plavidla Backdraft.
Karrie a Paul původem z Boltonu si začali s hudbou v punk-raveové kapele nazvané The Magic Roundabout v Manchesteru – v 80tých letech hudebními kritiky přejmenovaného na Madchester Proč? Důvod byl jednoduchý. Právě zde se zrodila raveová scéna, kterou rozjížděli tamnější legendární kapely scény Happy Mondays nebo Inspiral Carpets. Omýlání tří akordů ale Karrie a Paula dlouho nebavilo a čím dál víc času trávili ve studiu objevováním světa elektronické hudby. Jejich první vybavení byly samozřejmě kytary, čtyřstopý magneťák a automatický bubeník. V té době je hodně bavil dub. Mezi jejich favority patřili třeba respektovaní Lee Perry nebo Black Uhuru. Backdraft se tak ve svých skladbách zaměřili na skloubení dubových vibrací, temných nálad a tvrdých beatů. Což jim prakticky vydrželo až dodnes.
V půlce devadesátek objevili drum & bass, a i když se jim ze začátku zdálo jeho bpm rychlejší než by jim vyhovovalo, spustili nakonec produkci pod jménem Tripwire. Navíc spojili své síly s kámošem a slušným dnb producentem Sappo a založili label Prohibition Recordings, na kterém vydali několik ostřejších tracků (No Problem, Gangstaz, This Way…). Mnohdy zběsilé a vyčerpávají drum’n‘basové tempo je časem přeci jen unavilo a hledali přijatelnější rychlost s více prostoru na nové zvuky a harmonie. Na jedné akci se zašli podívat na druhou stage a poprvé se setkali s nu school breaks. Ty je uchvátily natolik, že po návratu domů ztrávili zbytek noci ve studiu, kde zkoušeli nové breakbeatové smyčky. Se svítáním přišel nejen nový den, ale i zrození Backdraft. Svoje první breakbeatové tracky vydali v roce 2001 na ep Backdraft dík labelu Botchit Breaks. Zde se ocitli v jedné partě s producenty jako Aquasky vs. Master Blaster, Chris Carter nebo B.L.I.M. Kupříkladu na kompilacích Botchit Breaks 4 a 5, které obohatili temnými raggabrejky Misconception resp. Riddler. Tracky Backdraft měli svůj osobitý zvuk. Pod pekelně ostrými beaty vřely basové linky a na nich se smažili synťáky opepřené vokály nazlobených rastamanů. Po roce od vydání prvního singlu se znovu připomněli šílenou jízdou Fool (když jí dneska slyším, vybaví se mi rok 2002, sobotní potemnělé XT3 a bouřící Sakuel za gramcema.). Napilno měli taky s remixy. K těm nejzajímavějším patřila překopávka věci Thru The Fire od Aquasky vs. Master Blaster. Backdraft se s ním popasovali po svém a původní celkem pohodovou věc vyhrotili až do apokalyptické atmosféry.
Vlastní tvorbou se znovu blýskli v roce 2004 a to peckou Labrat. Hodně chytlavou věcí s nasekaným vokálem a rovnějšími šlapajícími beaty debutovali na labelu Passenger. Ještě ten rok ho zásobili další šlupkou Superstar, na které jim sekundovala “naštvaná” mc Cantakerous. Jako oblíbení remixéři zabodovali výtečnou předělávkou skladby Badbwoy (ano – naše oblíbené “hovno”:) pro projekt Darkus & Tension. Najdete ho na dvanáctipalci přísného labelu Bassrock. Karrie a Paul tak zakotvili mezi uznávanými breakovými producenty, což dokazovalo zařazení jejich tracků na několik mixovaných kompilací: 4 Vini-Forever Young (Infrasound), Heavy Weight Breaks a Apply The Breaks (Road Hoag), nebo Beatz and Bobz volume 3 (Labrat VIP mix).
V loňském roce dál rozvíjeli své pekelné vize a výsledkem byly 4 singly (mezi nimi Time to react pro americký label Downbeat productions) a dokonce 6 remixů (např. The Session pro Baobingu nebo Hooligan a Dub Chemist na Bassrock Records). Letos si Backdraft přizvali na své LP Teamplayers jejich velcí fandové a šéfové labelu Passenger Aquasky. Ve skladbě What Can You Do? s patřičně zlomeným beatem a heavy kytarovými riffy je doplnil mohutně hlásící mc Spyda. Ve vlastní režii pak připravili tracky Bass Blaster (Low Phat Recordings), Popcorn (zatím pouze na kompilaci Breakbeat Bass 2) a remixy vybavili Taya vs. Sunz of Mecha nebo Bassrock & Darkus. V současné době však všechnu energii směřují k práci na svém debutovém albu…
Určitě velká část toho o čem je psáno v předchozích odstavcích bude ke slyšení v Paulově výživném setu na sobotním Dobrejk Večeru v Crossu. Nezbývá než vyrazit .) Roll it!