Rootsman, vlastním jménem John Bolloten, je jedním z nejzásadnějších britských dubových producentů. Po svých punkových začátcích na konci sedmdesátých let zahodil kytaru a odstěhoval se do severoanglického Bradfordu, kde objevil reggae. Chvíli prodával desky v místním record shopu, až se v polovině osmdesátých let vypracoval na respektovaného propagátora jamajských rytmů – hrál s místními reggae a dub soundsystémy, měl své pravidelné pořady na místních univerzitních i pirátských rádiích a založil úspěšnou dubovou noc „Dub Me Crazy“. Od vytváření vlastní produkce ho dělil jen krůček.
V květnu 1994 vydává na labelu Soundclash, což byl název klubu Leedsu, kde byl rezidentem, svůj první sólový počin „Koyaanisqatsi“ (samplující ze stejnojmenného filmu), který okamžitě zbořil taneční parket. Na podzim následovala neméně úspěšná bomba „Soundclash City Rockers E.P.“, která ho definitivně přiměla založit vlastní label: Third Eye Music. Na něm od roku 1995 začaly vycházet výtečné kousky na pomezí staré jamajské školy a moderního digitálního dubu, s přesahy k aktuálním žánrům jako jungle/drum’n’bass nebo trip-hop, od samotného Rootsmana („Natural Born Thrillers E.P.“, skvělé album „In Dub We Trust“) anebo od jeho ženy, zpěvačky Dayjah, v produkci The Disciples („Urban Jungle“). Jeho počiny si vysloužily také řadu reinterpetací, na labelu se vystřídali takoví remixéři jako Muslimgauze, Black Star Liner nebo Glamorous Hooligan.
V roce 1996 se definitivně spojuje s The Disciples a společně vydávají radikální, bariéry bořící EPčka „Pass the Chalice E.P.“ a „Roadblock E.P.“ Následuje Rootsmanovo druhé sólové album „Into the Light“, na kterém invenčně používá samply posbírané na svém výletě do Maroka a Egypta. O rok později vydávají opět společně s The Disciples další kolekci „Rebirth“, které se stalo nejprodávanějším albem žánru tohoto roku. Koncem roku pak spatřila světlo světa kompilace remixů od Muslimgauze, které přetékalo po okraj tvrdým digidubem s přesahy k industriálu či k rituální africké hudbě. Rok 1998 se nesl ve znamení dalších kvant vydaného materiálu, experimentálního i zakořeněného, v roce 1999 pak po další sérii remixů od Muslimgauze vydává zatím největší kasovní trhák, jeho čtvrtý set „Realms of the Unseen“, kde se také jako vokalisté objevili Daddy Freddy nebo He-Man. S prvním jmenovaným v roce 2000 Rootsman natočil společný počin „Old School New School“, jenž kombinoval dub, dancehall, jungle a Freddyho superrychlý toasting.
Od začátku tisíciletí si Rootsman užívá velké úspěchy i na kontinentě, hlavně v Německu, kde bylo možno jeho počiny slýchat na nosičích labelu Echo Beach, na vlivných kompilacích „Macro Dub Infection“ či „Serious Dropout“, nebo na značce Meteosound, kde mu v roce 2002 vyšlo oslavované přelomové album „New Testament“, které představilo Rootsmanův posun směrem k hip-hopovým riddimům, za účasti vokalistů jako Earl 16, U-Brown, Jah Mason nebo King David. Mezitím proběhla další spolupráce s Muslimgauze („Al Aqsa Intifada“) a také s matadorem Kevinem Martinem aka The Bug, jimž vyšlo na labelu Razor X pět singlů nadupaných tvrdým dancehallem hraničícím až s raggacore.
Do současné doby stihl nahrát pěkných pár singlů s dalšími vokalisty: Horace Andy, Bongo Chilli, Ranking Joe, Cutty Ranks… má smysl pokračovat?