- Ivan Vyrypajev: Kyslík
- Toto je akt, který je nutné předvést tady a teď. Světově proslulý text současného nejkontroverznějšího ruského dramatika Ivana Vyrypajeva je vystavěn na půdorysu biblického desatera. Originální hru třicetiletého dramatika tvoří deset skladeb, z nichž každá zpochybňuje vžitou interpretaci jednoho z deseti božích přikázání a zároveň zkouší je nově vyložit. Příběh osudového setkání a sblížení Alexandra ze Serpuchova a Saši z Moskvy provází diváka mikrokosmem otázek od nejprostších témat až po zásadní existenciální mementa lidského bytí. Představení je vystavěno na technice „verbatim“.
Hrají: Barbora F. Karásková (VOŠH Zlín) a Ivo Šorman, vlastní hudební kompozice a písně interpretuje Petr „Bubák“ Bublák
- O autorovi: Ivan Vyrypajev, jeden z hlavních představitelů nové vlny ruské dramatiky. O vztahu centra a periferie/provincie, říká Vyrypajev, který sám pochází z Irkutska, že situace ruské provincie je neobyčejně těžká. Nasycené centrum provincii přehlíží. Divadelníci z provincie, zvyklí na těžké podmínky, jsou však paradoxně lépe připraveni se prosadit. Konflikt periférie a centra má v Rusku i politický rozměr, patrný zejména na čečenské „válce“ a vlně terorismu. Zřejmě dochází k potlačování jedné civilizace druhou, říká Vyrypajev. Střetávají se zde ale různé zájmy… i třeba o ropu a obchod s drogami. Vyrypajev, jehož hry většinou vznikají až při zkouškách, dnes patří k vlně doma komerčně úspěšné a i v zahraničí se prosazující ruské dramatice. Ta má leccos společné s tzv. cool dramatem. Jeho vliv, konkrétně pak vliv londýnského Royal Court Theatre a zejména „metody verbatim“ Stephena Daldryho na současné ruské drama je značný. Vyrypajev sám ale nechce být řazen do tohoto proudu, který považuje za příliš orientovaný na sociální a politické problémy. Těmi by se měli zabývat novináři. Poukazuje na specifika ruské kultury, zejména její výraznou duchovní orientaci, která zůstává patrná i v projektech „dokumentárního divadla“, jehož je představitelem. Základním, velkým příběhem, zůstává pro Vyrypajeva Bible, k níž se také ve svých hrách pravidelně vrací.
- start: 21:00
- Na dolní stagei možnost odreagování při world music již tradičně v režii Afro-nomad sound systemu: http://www.myspace.com/afronomadsound